Digital Ambidexteritet för företag – Vad är det?

Digital Ambidexteritet för företag – Vad är det?

Tungviktsboxare som Amazon, Wish och Ali Baba orsakar så att flera företag knockas skoningslöst i konkurs. Über satte snurr på  taximarknaden. Netflix fimpade konsumenternas behov av fysiskt filmhyrande. Musiktjänsten Spotify såg till att man kunde spara många guldmynt på att inte köpa enskilda låtar genom Itunes. Vad har dessa företag som gemensam nämnare? Jo, konsten att kunna hantera en så kallad ”Digital Ambidexteritet”.

 

”Ambidexteritet – en tvåhändighet”

Ambidexteritet är taget från engelskan och betyder tvåhändighet, förmågan att använda både vänster och höger hand smidigt och flexibelt. Ur ett affärsutvecklingsperspektiv är begreppet en metaforik för konsten att kunna behärska kort och långtidsutvecklingar. Vi ser i detta fallet ena ”handen” som kortsiktiga förbättringar i ett företag. Det kan vara att man på en vardaglig nivå försöker finjustera design på webbsidan, men också att man som företag jobbar på att erbjuda snabbare leverans och kampanjer. Denna handen har som värde att man blir konkurrenskraftig på en vardaglig bas. Det är såklart viktigt, och dessutom inte så riskabelt. Det som får Spotify, Netflix och de andra giganterna att sticka ut är att de, utöver den kortsiktiga handen, även har förmågan att använda och våga investera i den andra handen (vilket är långsiktiga förbättringar). På så sätt blir det ett tillvägagångsätt för att åstadkomma banbrytande innovationer. Folk refererar gärna detta till ”utanför boxen”-tänk, men för dom är det en naturlig och välformad strategi för långsiktig konkurrenskraft.

 

Kräver rätt ledarskap och strategitänk.

Att våga tänka och investera långsiktigt och att inte ta varje dag som den kommer är något som måste kommuniceras dynamiskt genom hela företaget. Jobbar man mot visioner eller mot löner? Ledarskapsförmåga spelar stor roll i övertygande och motivationsdriv. Man har exempelvis kunnat se att anställda (oavsett hierarkinivå) som jobbar mot ett långsiktigt mål har genererat mer framgångsrika företag genom åren. Att förmedla budskapet att långsiktiga innovationer är möjliga precis på samma sätt som de ovannämnda företagen har lyckats åstadkomma deras innovationer blir en nyckel för att åstadkomma ett hållbart företag i konkurrenskraftiga tider.

Läs även digitalkitekt.se andra artiklar här.

Kommentera

Stäng meny